000 | 02966cam a2200217 a 4500 | ||
---|---|---|---|
001 | 58081 | ||
005 | 20190712123843.0 | ||
008 | 010101n########tu#|||||||||||||||||tur|d | ||
009 | 00TUR0E700000 200101010000ma | ||
040 | _cULUDAG | ||
090 |
_aSOY _b00642 |
||
100 | 1 | _aGündoğar, Bayram | |
245 | 1 | 0 |
_aMenâkıbnameler ve Lâmii çelebinin Menâkıb-ı üveys el-karani adlı eserinin tahlîli / _cBayram Gündoğar |
260 |
_aBursa : _bUludağ Üniversitesi, _c1998 |
||
300 | _a81s | ||
502 | _aTez (Yüksek Lisans Tezi) -- Uludağ Üniversitesi, 1998 | ||
520 | _aTasavvuf tarihi bilim dalında hazırlamaya çalıştığımız "Menâkıbnâmeler veLâmi'î Çelebi'nin Menâkıb-ı Üveys el-Karanî Eserinin Tahlili" adlı tezimiz başlıca iki bölümden müteşekkildir. Giriş bölümünde menâkıbname ve yazılış sebepleri hakkında bilgi verilmeye, birinci bölümde Lâmi'î Çelebi'nin hayatı ve eserleriyle,Veysel Karani hakkında bilgi veren eserler, onun hakkında yazılmış kitaplar ve menâkıbnâmeler tarihi gelişimleri göz önüne alınarak ince¬lenmeye çalışılmıştır. İkinci bölümde ise, ilgili Menâkıbname 'nin tahlili yapılmaya ve son olarak da üzerinde inceleme yapılan metin yeni harflerle yazılmaya çalışılmış, içinde geçen ayet ve hadislerden kaynaklan tesbit edilebilenler dipnotlarda gösterilmiştir. Kaynaklarda Veysel Karani hakkında fazla bir bilgi yer almamaktadır. Hz. Peygamberin : "Tabi m m en hayırlısı Uveys denilen kışıdır" ve zaman zaman yüzünü Yemen yönüne çevirerek: "'Kak¬manın kokusu bana Tunum yönünden geliyor" ve diğer bazı hadisleri onun hakkında fazla kalem oyna¬tılmasına sebep olmuştur. Veysel Karanî'nin ismi hakkında doğduğu köye nisbetle Veysel Karenî şeklinde bir görüş mevcuttur. Tezimizde bunlardan halk arasında en yaygın olan Veysel Karanı ismi tercih edilmiştir. İşte bu belirtilen hadislerin de tesiriyle olsa gerek Veysel Karani İslam tasavvuf tarihinin dikkate değer simalarından biri olduğu gibi,İslamî Türk-tasavvuf edebiyatının da ilgi çekici konula¬rından birini teşkil etmiş ve hakkında yüzyıllarca değişik nitelikte pekçok şey yazılmıştır. Hz.Pey¬gamber ve dört halife döneminde yaşayan Veysel Karani, çağdaşlarından hiçbirinin erişemediği bir şöhrete ulaşmıştır. O asıl şöhretini tasavvuf hareketinin yayılmasıyla birlikte elde etmiştir. Ve böyle¬ce hem tasavvuf çevrelerinde hem de halk arasında en çok sevilen velilerden biri olmuştur. Onun hakkında yazılanlar çoğaldıkça tarihi şahsiyeti de yüz yıllar içerisinde menkabeler ve hikayeler arasında kaybolmuş, gerçek Veysel Karani yerini menkabevi Veysel Karani'ye bırakmış, halk da onu bu menkabevi yönüyle sevmiştir. | ||
690 | 0 | _aTemel İslam Bilimleri Anabilim Dalı | |
700 | 1 |
_aKara, Mustafa, _d1951- _eDanışman |
|
710 | 1 | _aUludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
999 |
_c48473 _d48473 |